Odisee | ECTS
[PRD][v1.3.0.0]
ECTS OLR & Kerndoelen

Opleidingsonderdeel (OPO): Stage in Vlaanderen (OBB87A)

Academiejaar:


Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.   De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

2.   De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.

3.   De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

4.   De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.

5.   De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.

6.   De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

7.   De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.

8.   De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.

9.   De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

10.   De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.

20.   De logistieke sector/functie, de supply-chain en inkoopfunctie analyseren en de impact van bedrijfseconomische omgevingsfactoren op de logistieke sector/functie, de supply-chain en de inkoopfunctie inschatten

21.   In de supply-chain op een efficiënte en effectieve manier de (internationale) goederenstroom en de bijhorende informatiestroom organiseren en managen



Kerndoelen

1.1   Begrijpt de bedrijfs- en organisatieprocessen, de bedrijfsfuncties, de strategie en de bedrijfscultuur
3.0   Gevorderd
1.2   Kan contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen in kaart brengen
3.0   Gevorderd
1.3   Ziet de verbanden tussen de verschillende bedrijfs- en organisatieprocessen
3.0   Gevorderd
1.4   Formuleert en onderbouwt een (eenvoudig) advies voor de optimalisering van het bedrijfsbeleid op korte en lange termijn.
3.0   Gevorderd
2.1   Verzamelt actuele economische informatie, o.a. consumentenvertrouwen, inflatiegraad, rentevoeten en grafieken/tabellen  interpreteren.
3.0   Gevorderd
2.2   Formuleert aanbevelingen bij managementbeslissingen op korte en lange termijn.
3.0   Gevorderd
2.3   Formuleert aanbevelingen voor het optimaliseren van de financiële gezondheid van een onderneming.
3.0   Gevorderd
2.4   Dedecteert problemen van juridische aard en weet hoe hiermee om te gaan.
3.0   Gevorderd
3.1   Ziet werk, problemen en kansen binnen het bedrijf of de onderneming.
3.0   Gevorderd
3.2   Bedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.
3.0   Gevorderd
3.3   Zet een opportuniteit om in een project en stelt hiervoor een (eenvoudig) businessplan op.
3.0   Gevorderd
3.4   Stelt budgetten op, onderbouwt en volgt deze op.
3.0   Gevorderd
3.5   Werkt zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking, ook onder tijdsdruk.
3.0   Gevorderd
4.1   Leeft zich in de situatie van anderen in.
3.0   Gevorderd
4.2   Verdiept zich in de situatie van klanten.
3.0   Gevorderd
4.3   Luistert actief naar problemen, klachten en wensen.
3.0   Gevorderd
4.4   Onderneemt acties om de dienstverlening aan de klanten te optimaliseren.
3.0   Gevorderd
4.5   Onderneemt acties om professionele contacten met stakeholders te leggen.
3.0   Gevorderd
4.6   Onderneemt acties om professionele contacten met stakeholders verder uit te bouwen.
3.0   Gevorderd
5.1   0ndersteunt processen met de gepaste IT-tools.
3.0   Gevorderd
5.2   Verwerkt, beheert en analyseert met bestaande softwarepakketten gegevens om administratieve taken te versnellen / automatiseren.
3.0   Gevorderd
5.3   Benut kritisch en integreert doelgericht standaardsoftware in zijn handelen om data, tekstuele en numerieke informatie efficiënt te verwerken en te communiceren in professionele context.
3.0   Gevorderd
5.4   Kan een concrete bedrijfssituatie kritisch beoordelen en analyseren om vervolgens de juiste oplossing te selecteren via geïntegreerde software.
3.0   Gevorderd
6.1   Zoekt efficiënt relevante & betrouwbare informatie en bronnen.
3.0   Gevorderd
6.2   Stelt een plan van aanpak op en kiest de juiste onderzoeksmethoden.
3.0   Gevorderd
6.3   Analyseert, interpreteert en evalueert correct en kritisch informatie.
3.0   Gevorderd
6.4   Schrijft een onderbouwde conclusie en een praktisch advies uit.
3.0   Gevorderd
7.1   Begrijpt en interpreteert op een correcte wijze mondeling geformuleerde boodschappen.
3.0   Gevorderd
7.2   Rapporteert en/of verwoordt een informatieve boodschap, persoonlijke mening of standpunt.
3.0   Gevorderd
7.3   Dialogeert rond zowel algemeen socio-economische als beroepsgerichte thema's.
3.0   Gevorderd
7.4   Interpreteert en evalueert correct en kritisch geschreven zakelijke bronnen, boodschappen of instructies.
3.0   Gevorderd
7.5   Integreert zakelijke informatie en cijfermateriaal gepast in een boodschap.
3.0   Gevorderd
7.6   Schrijft informatieve en overtuigende teksten waarvan de stijl volledig is aangepast aan het publiek en kan daarvoor verschillende media combineren.
3.0   Gevorderd
7.7    Correspondeert op een interactieve wijze met internen en externen in een beroepsspecifieke context.
3.0   Gevorderd
8.1   Draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat (uitwisselen van informatie en informatie delen)
3.0   Gevorderd
8.2   Neemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.
3.0   Gevorderd
8.3   Houdt zich aan de gezamenlijk genomen beslissingen ook als die niet stroken met de persoonlijke mening.
3.0   Gevorderd
8.4   Heeft een open houding; houdt rekening met de mening van anderen.
3.0   Gevorderd
8.5   Bevordert de teamgeest.
3.0   Gevorderd
9.1   houdt zich aan de deontologische beroepsregels
3.0   Gevorderd
9.2   Handelt volgens algemeen aanvaarde ethische normen.
3.0   Gevorderd
9.3   Handelt respectvol en integer.
3.0   Gevorderd
9.4   Gaat adequaat om met verscheidenheid binnen de organisatie (cultuur, religie, geslacht, functiebeperkingen).
3.0   Gevorderd
9.5   Houdt rekening met de belangen en de gevoeligheden van andere culturen.
3.0   Gevorderd
9.6   Gaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.
3.0   Gevorderd
10.1   Stelt zijn eigen functioneren als professional in vraag.
3.0   Gevorderd
10.2   Kent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en formuleert verbeterpunten.
3.0   Gevorderd
10.3   Stuurt zijn eigen functioneren bij in functie van zijn talenten.
3.0   Gevorderd
10.4   Ontwikkelt een gerichtheid op levenslang leren.
3.0   Gevorderd
10.5   Zoekt uit eigen beweging nieuwe leermogelijkheden en volgt (internationale) tendensen op.
3.0   Gevorderd
10.6   Bevordert proactief de eigen deskundigheid.
3.0   Gevorderd
10.7   Stuurt eigen aanpak bij op basis van deze nieuwe inzichten.
3.0   Gevorderd
20.1   Informatie over de logistieke sector/functie, de supply-chain en inkoopfunctie verzamelen en interpreteren.
3.0   Gevorderd
20.2   Inzicht hebben in de werking van de logistieke sector/functie, de supply-chain en de inkoopfunctie
3.0   Gevorderd
20.3   De impact inschatten van bedrijfseconomische tendensen op de logistieke sector/functie, de supply-chain en de inkoopfunctie
3.0   Gevorderd
21.1   Opslagsystemen implementeren en optimaliseren
3.0   Gevorderd
21.2   Het voorraadbeleid uitstippelen en bijsturen
3.0   Gevorderd
21.3   Een optimaal productieplan (helpen) opstellen
3.0   Gevorderd
21.4   Het transportmanagement uitstippelen
3.0   Gevorderd
21.5   Een aangepast distributiesysteem opstellen, invoeren en bijsturen
3.0   Gevorderd
21.6   Relevante logistieke gegevens in de voorgeschreven vorm uitwisselen met alle betrokken partijen, rekening houdend met de totaliteit van de informatieflow
3.0   Gevorderd
21.7   De logistieke processen coördineren. (productieorders creëren, documenten opmaken,...)
3.0   Gevorderd
21.8   De geschikte ICT-tools toepassen bij de coördinatie van de logistieke processen
3.0   Gevorderd